TURKCELL OLDU AKCELL
 İktidarın yandaş medyayı besleme taktiği, Turkcell’in medyaya verdiği reklamlarla bir kez daha ortaya çıktı. Firma, 2 yıl öncesine kadar reklam bütçesini medyanın erişimine göre dağıtıyordu…

AKP, yönetime eski bakanları atayınca işler değişti. Firmanın 250 milyon liralık reklam bütçesinden aslan payını, yandaş işadamlarının okunmayan gazeteleri ile izlenmeyen kanalları aldı…

TURKCELL OLDU AKCELL, BU İŞ ABD SEC'İNE KADAR GİDER

Yönetimi AKP’ye yakın isimlerle doldurulan Turkcell,  250 milyon liralık  reklam ve tanıtım bütçesini, hükümete yakın işadamlarının sahip olduğu gazete, televizyonlara aktarıyor.

Yönetimine AKP’li eski bakan ve AKP’ye yakın isimlerin atandığı GSM operatörü Turkcell’de yandaş rüzgarları esiyor. Şirketin reklam pastasından aslan payını AKP’li işadamı ve medya patronu Ethem Sancak’ın kurumları alıyor. Analistler, hisseleri hem Borsa İstanbul’da hem de New York Borsası’nda işlem gören şirketin zarara uğratıldığına dikkat çekiyorlar.
Turkcell’de 2010 yılından bu yana yaklaşık 4 milyar liralık kâr payının genel kurullar yapılamadığı için dağıtılmadığını hatırlatan uzmanlar, şirketin yıllık yaklaşık 250 milyon liralık reklam ve tanıtım bütçesinin de iktidara yakın medyaya aktarılarak suç işlendiğini öne sürüyorlar.

LİDERLERE YÜZDE 5, YANDAŞLARA YÜZDE 43

En son yayınlanan tiraj raporlarına göre, zirvede olan ilk üç gazeteye reklam bütçesinden sadece yüzde 5.8’lik ilan verilirken AKP’ye yakınlığı ile bilinen işadamı Ethem Sancak’ın tirajları yerlerde gezen Star, Akşam ve Güneş gazetesine yüzde 30.3’lük pay verilmesi dikkat çekiyor.

CEZA DAVALARI AÇILABİLİR

Sancak’ın gazetelerini ise yine iktidara yakın yayınlarıyla öne çıkan Yeni Şafak ve Sabah gazeteleri takip ediyor. Gazetelerin tiraj rakamlarını ve Turkcell’in gazete, dergi, televizyon, internet vb. mecralara, bu yılın ilk 9 ayı itibariyle verdiği reklamların dağılımındaki çarpıklık yandaki tablolarda da açıkca görülüyor.
Yandaş yayınların Turkcell’den aldığı toplam pay yüzde 43’ün üzerinde yer alıyor.
Ekonomistler, halka açık olan ve hisseleri iç ve dış borsalarda işlem gören bir şirketin kaynaklarının belli amaçlar uğruna bu şekilde kullanımıyla şirketin zarara uğratılmasının, ‘görevi kötüye kullanmak’ olduğunu belirtiyorlar. Ve konunun uzmanları, küçük yatırımcıların şirket yönetimi hakkında “görevi kötüye kullanmaktan” ceza davası açılabileceği görüşünü savunuyorlar.
Turkcell hisselerinin New York Borsası’na da kote olduğunu hatırlatan ve adlarının açıklanması istemeyen bazı eski SPK yöneticileri, Türkiye’nin yanı sıra ABD’de yaşayan Turkcell hissesi sahibi küçük yatırımcıların da şirket yönetiminin görevi kötüye kullandığından hareketle New York Eyalet mahkemelerinde doğrudan ceza davaları açabileceğini vurguluyorlar. Ayrıca aynı yöneticiler, küçük yatırımcıların bu mağduriyetlerinin ABD sermaye piyasaları kurulu olan SEC’e (Security Exchange Comission) kadar taşınabileceğini belirtiyorlar.

ASLAN PAYI SANCAK'A

Star Gazetesi ve Kanal 24’ü, “Erdoğan’a destek olmak için” aldığını itiraf eden işadamı Ethem Sancak, medyada Akşam, Güneş ve Star gazetelerinin yanı sıra Kanal 24 ve 360 TV’ye (Sky 360) sahip.
Gerçek tirajlarının, açıklanan rakamların çok çok altında olduğu bilinen Star Gazetesi, Turkcell’in reklam pastasından Kasım 2014 itibariyle yüzde 14’le en büyük payı alıyor. 2012’de Turkcell’in gazetelere verdiği reklamların yüzde 10.2’sini alan gazete, 2013 ve 2014’ün ilk 9 ayında aldığı payı yüzde 48 artırdı. Turkcell yönetimi, Sancak’a ait üç gazeteye toplam reklam pastasından yüzde 30.3 pay verirken, geri kalan 32 gazeteye yüzde 69.7’lik payı bölüştürüyor.

TURKCELL YÖNETİMİNDE KİMLER VAR?

Ahmet Akça

İmam Hatip Lisesi mezunu olan Ahmet Akça aynı zamanda Bezm-i Alem Vakfı Mütevvelli Heyeti Başkanı.
Mehmet Hilmi Güler

AKP hükümetinde uzun süre Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı olan olan Güler, AKP kurucu MKYK üyeliği ve Ar-Ge’den Sorumlu Genel Başkan Yardımcılığı yaptı. Güler aynı zamanda şirketlerin yeniden yapılanması ile etkinlik ve verimlilik konularında danışmanlık da yapıyor.

Atilla Koç

AKP hükümetinde Kültür ve Turizm Bakanı olarak görev yapan Koç medyada sıkça “uyuyan bakan” olarak gündeme gelmişti. Koç, 22. ve 23. Dönem AKP Aydın milletvekilliği yaptı ve Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’nden mezun. Bir dönem Ankara Büyükşehir Belediyesi Başkanı Melih Gökçek’in Genel Sekreterliğini de üstlendi. Ayrıca Refahyol Hükümeti’nde görev aldı

Bekir Pakdemirli

Eski bakan ve başbakan yardımcılarından Ekrem Pakdemirli’nin oğlu olan Bekir Pakdemirli, aynı zamanda AKP’nin Ar-Ge’den sorumlu İzmir İl Başkan Yardımcısı görevini yürütüyor. Pakdemirli, 2011 genel seçimlerinde 6’ncı sıradan milletvekili adayı oldu.
Pakdemirli aynı zamanda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın küçük oğlu Bilal ile olan dostluğu ile tanınıyor.

Mehmet  Bostan

AKP döneminde kamu bankası olan Vakıfbank’a bağlı Vakıf Emeklilik Genel Müdürü olan Bostan, 2012’de Emeklilik Gözetim Merkezi (EGM) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı olarak görev yaptı.

İZLENMEYEN KANALLARA PASTADAN BÜYÜK PAY

TURKCELL’in televizyon reklamlarında da öne çıkanların yine iktidara yakın kanallar olduğu gözleniyor. Reyting ölçümlerine giren ulusal kanallar arasında da ‘havuz’ medyasının kanalı atv, listenin başındaki yerini korudu. Reyting takibi yapılan ve en çok izlenen kanallar arasında yeralan Doğan Grubu’na ait Kanal D ve Doğuş Grubu’na ait Star TV bile izlendiği şüpheli kanalları geçemedi. En son verilere göre Kanal D, bu yıl 105 bin 325 saniye reklam alırken, izlenirliği tartışılan Kanal 24 Tv 192.697 saniye aldı. Havuz medyasına bağlı A Haber 164.693 saniye ile 24 Tv’yi takip etti. Tematik kanallarda reklam pastasında en büyük payı, Yeni Dünya Medya Grubu bünyesinde Kanal 7 yayın grubunun haber ağırlıklı yayın yapan televizyon kanalı Ülke TV ve Ethem Sancak’a ait 360 ve 24 TV aldı. Yeni Şafak’ın televizyon kanalı Tv Net de Turkcell’den en çok reklam alan dördüncü haber kanalı oldu.

CEMAAT'İN GAZETELERİ SIFIRLANDI

Reklam pastasından 17 ve 25 Aralık Yolsuzluk ve Rüşvet Operasyonları’ndan önce Gülen Cemaati’ne ait gazetelere büyük lokma aktaran Turkcell, iktidarın dümen suyuna göre hareket ederek cemaati de gözden çıkardı. 2012’de şirketin reklam bütçesinden yüzde 10.2 pay alan Star Gazetesi’ni yüzde 8’lik pay ile Sabah gazetesi izliyordu. Bu iki gazetenin ardından Zaman gazetesi, ilk üçte yüzde 7.6’lık payla zirveyi paylaşıyordu. Yolsuzluk ve Rüşvet Operasyonu’nun düzenlendiği Aralık 2013’ün bitimine kadar yıllık bazda yine Ethem
Sancak’a ait Star Gazetesi şirketten en büyük payı alıyordu.

Zaman gazetesi ise 2013 yılında Turkcell’den en büyük geliri elde eden ikinci gazeteydi.

SATILMAYAN GAZETEYE 4 KAT İLAN

Turkcell’in, Yeni Akit’e verdiği reklam, 2014’ün Ocak ve Ekim ayları arasında geçen yılın aynı dönemine göre, dört kat birden arttı. Tiraj sıralamasında en sonlarda yerini alan gazete, 2012’de toplam reklam pastasından yüzde 0.9’luk paya sahipti. 2013’te tirajları düşmesine rağmen bu pastadan aldığı payı yüzde 1.3’e yükselten Yeni Akit, hükümetin cemaat gazetelerine ambargo uygulanmaya başlamasının ardından reklam payını, dört kat artırarak yüzde 4.1’e kadar yükseltti.


Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner211