"Müzisyen olmak için bir ses, bir de yürek lâzım. Kanımızca musiki bir Tanrı vergisi olmak zorundadır. Çünkü sesi Tanrı veriyor." ifadelerine yer veren Ali Osman Muş, Endonezlerin Barış Manço’su olduğunu belirttiği Iwan Fals'ı değerlendirdi ve kim olduğunu yazdı."Endonezya efsanesidir. “Iwan Fals” Endonez gözüyle bakarsak günlük yaşamda adı Tanto (yakışıklı demek) olan ve “sessiz öfke” ve “yarı Endonez tanrısı” sıfatları yakıştırılmayı hak eden bir devden söz edeceğiz. Animist tanrıların bol olduğu en büyük İslâm ülkesinde İslâm solumuş ama yerel İslâm’ı aşmış evrensel bir sestir, kanımızca." diyen Osman Muş, değenlendirmesini şöye devam ettirdi:"1980 lerde Endonezya’da bir efsane doğdu ve yaşamaya devam ediyor. Hayat serüveni Endonez insanını tanımak için ciddi verilerle dolu olup böylesine sosyal içerikli şarkıları bu mu söylüyor denecek derecede mütevazi ama kışkırtıcı ve fırtına öncesi sessiz denizi andırıyor.Fals ile 15 yaşında aşırı dozda uyuşturucudan (over dosis narkoba) ölen oğlu Galang Rambu Anarki ardından da anısına beste yaptı. Dini ve din dışı musiki ile yatıp kalkan bir millet olan Endonezlerin Barış Manço’su diyebileceğimiz bir efsanedir; Fals. Neden? Gerçekle yüzleşecek bir yürek taşıdığı için. Sokak köşelerinde, dükkan önlerinde bir kilo pirinç bekleyen yoksul çocukları, Endonezya’nın onulmaz hastalığı rüşveti, ülkede yaygın olan fuhşu; kısacası sosyal sorunları gündeme getirdiği için. Sokak şarkıcısı (pengamen) olarak başladığı kariyerine “sonradan görme” olmadan devam ettiği için.Tam bir halk adamı ve siyaseten de “Müzik Partisi” (partai musisi) denebilecek bir ekoldür. Açıkça söylemek gerekirse Endonezya’da din adamlarının, politikacıların, münevverlerin yapmadığını o yapıyor; adeta bir filozof edasıyla mızrapa basıyor. Ama basitçe ve doğrudan ifadelerle Endonezlerin beyni ve kalbini bir araya getiriyor. Bunu da Endonezlerin çok sevdiği musiki vasıtasıyla yapıyor.Çok ihtiyaçları olan düşünme alanındaki boşluğu güfte ve bestelerini bir araya getirerek gideriyor. Melodika gitar ikilisiyle zaman zaman adeta kilise ezgileri söyler gibi musiki tınılarını aşan eda içinde barınma, giyinme, beslenme gibi temel üç zaruri ihtiyacı çözemeyen ülkeye sesleniyor. Bir “ulu kişi” edasıyla; herşeyiyle ama hiçbir şekilde ben buyum demeden onu işaret ediyor. Daha şimdiden üniversitelerde beste ve güfteleri incelenmeye başlandı. Mezuniyet tezlerinden doktora tezlerine kadar varan bir yelpazede araştırmalar yapılıyor.İsmi hakkında bir açıklama yapalım: 1979 da çıkan “Canda Dalam Nada” adlı albümde adı Iwan Fales idi. Ardından Iwan Falls ve sonunda Iwan Fals olarak değişti. Din yoluna döndüğünde “Mohammad Ridvan Al Hasabi” adıyla 2011 de Yatılı İmam Hatip Mektebi (Ponpes) kurucusu oldu. Amaç vakıf arazisi (tanah vakaf atau lahan) kullanmak içindi. Yayasan Orang Indonesia (OI) adlı kümenin şemsiyesi altında Endonez İnsanı Komitesi (Komunitas OI) vardı. Endonezya’nın en büyük komünitesi idi. Aslında bu sözcük Iwan Fals tarafından hayranlarına mesaj vermek ve onlarla tanışmak kullanılmıştı." DEVAMI İÇİN TIKLA
Kapsam
01 Ocak 2022 - 20:11
Güncelleme: 01 Ocak 2022 - 22:23
Iwan Fals Kimdir?
Iwan Fals bir Endonezya efsanesidir diyen yazarımız Ali Osman Muş, Iwan Fals'ı Dini ve din dışı musiki ile yatıp kalkan bir millet olan Endonezlerin Barış Manço’su olduğunu belirtti.
Kapsam
01 Ocak 2022 - 20:11
Güncelleme: 01 Ocak 2022 - 22:23