M. Halistin Kukul, Ord. Prof. Dr. Fuad Köprülü’nün Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar adlı eserini değerlendirirken, Türk tasavvuf edebiyatının öncülerine dair önemli noktalara dikkat çekti. Kukul, eserin Ahmet Yesevî, Yûnus Emre ve diğer büyük Türk mutasavvıflarını ele alan kapsamlı bir çalışma olduğunu ifade etti.
“Mevlâna, hem etnik kökeniyle hem de ruhen ve kültürel olarak Türklüğe bağlıdır. Mevlâna, Türk kültürünün bir parçası olduğu gibi, onun ruhunu da yansıtmaktadır.”
M. Halistin Kukul’un Hazret-i Mevlâna ve Türk Edebiyatı'nda İlk Mutasavvıflar başlıklı yazısının tamamını okumak için TIKLAYIN
Hazret-i Mevlâna’nın Türk Kimliği
Yazısında, Mevlâna Celâleddîn-i Rûmî’nin Türk kimliği üzerine detaylı bir analiz yapan Kukul, Mevlâna’nın Belh’te doğup, Karaman ve Konya’da Türk kültürü içerisinde yetiştiğini vurguladı. Mevlâna’nın Farsça eserler kaleme almasının, onun Türk kimliğini değiştirmediğini belirten Kukul, Mevlâna’nın kendi beyanıyla “Türküm” dediğini kanıtlayan rubailerini paylaştı.Köprülü’nün Eseri Üzerine Değerlendirme
Kukul, Köprülü’nün eserinde Mevlâna’nın tasavvuf anlayışı ve Türk edebiyatına etkilerine dair bazı eksikliklere işaret ederek, Mevlâna’nın Türk tasavvuf edebiyatında oynadığı role daha fazla yer verilmesi gerektiğini savundu. Mevlâna’nın etkilerinin Yûnus Emre gibi büyük isimlerde açıkça görüldüğünü ifade etti.Mevlâna’nın Türk Kimliği ve Kültürel Mirası
M. Halistin Kukul, yazısında Mevlâna’nın Türk kimliği konusunda kesin ifadeler kullandı:“Mevlâna, hem etnik kökeniyle hem de ruhen ve kültürel olarak Türklüğe bağlıdır. Mevlâna, Türk kültürünün bir parçası olduğu gibi, onun ruhunu da yansıtmaktadır.”
M. Halistin Kukul’un Hazret-i Mevlâna ve Türk Edebiyatı'nda İlk Mutasavvıflar başlıklı yazısının tamamını okumak için TIKLAYIN