Türk milleti nedir, kimdir? Bu soru, tarih boyunca sayısız kez sorulmuş ve farklı düşünürler tarafından çeşitli cevaplar verilmiştir. Ancak bu soruya en tutarlı ve bilimsel cevaplardan birini, Türk milliyetçiliğinin önde gelen isimlerinden Nejdet Sançar vermiştir. Sançar, Türk milletinin tanımını yaparken, diğer milletlerin kalıplarını değil, Türk milletinin kendine özgü tarihî ve kültürel yapısını esas almıştır.Nejdet Sançar, Türk milletini tanımlarken diğer milletlerin özelliklerine uygun tariflerin Türk milletine uygulanmaya çalışılmasının yanlış olduğunu vurgular. Ona göre, bu tür yaklaşımlar Türk milletinin gerçek yapısını yansıtmaz ve milliyet anlayışını saptırır. Sançar, Türk milletinin özgün yapısını anlamak için milliyet unsurlarının doğru bir perspektiften değerlendirilmesi gerektiğini savunur.Sanatçı ve düşünür Nejdet Sançar, millet kavramının dünya genelinde tek bir tanımı olmadığını ve bunun temel nedeninin milletleri oluşturan unsurların farklılık göstermesi olduğunu belirtir. Milletleri meydana getiren unsurlar arasında ırk, dil, vatan, kültür, din, ülkü ve tarih gibi çeşitli öğeler bulunur. Ancak, bu unsurların her milletin yapısında aynı derecede ön plana çıkmaması, tek bir millet tarifinin yapılamamasına neden olur. Sançar, bu durumun doğal bir sonucu olarak, her milletin kendi tarihî ve kültürel sürecine uygun bir tanım yapılması gerektiğini vurgular.Sançar, Türk milletini tanımlarken soy, dil, kültür, vatan, tarih ve din unsurlarının belirleyici olduğunu öne sürer. Ona göre, Türk milleti, tek bir soyun eseri olup, bu soy Türk soyudur. Bu nedenle, Türk milletinin oluşumunda soy birliği çok önemli bir unsur olarak öne çıkar. Türkler, tek bir soyun devamı olarak varlıklarını sürdüren bir millet olarak tanımlanmalıdır.Dil, türk milleti için hayati öneme sahip bir diğer unsur olarak tanımlanır. Sançar, Türk milletinin bütün fertlerinin tarih boyunca aynı dil ailesine ait bir dil olan Türkçe’yi konuştuğunu ifade eder. Türkçe, milletin kimliğini oluşturan en temel unsurlardan biridir ve Sançar’a göre, Türk milletinin tanımında dil birliği mutlaka yer almalıdır.Kültür, Sançar’ın Türk milletini tanımlarken vurguladığı diğer önemli unsurdur. Türk kültürü, tarih boyunca gelişmiş, zenginleşmiş ve Türk milletinin kimliğini belirleyen önemli bir faktör olmuştur. Türk kültürü, geleneksel değerlerin, sanatsal ifade biçimlerinin ve tarihsel mirasın bir birleşimi olarak, Türk milletinin kendine özgü bir kimlik geliştirmesine olanak tanımıştır. Bu nedenle, Sançar’a göre, Türk milletinin tanımında kültür unsuru da mutlaka yer almalıdır.Sançar, Türk milleti için ülkü kavramının tarih boyunca büyük bir öneme sahip olduğunu belirtir. Türklerin tarih boyunca benimsediği ve "kızılelma" olarak adlandırılan ülkü, Türk milletinin tarihsel varoluşunun yönlendirici gücü olmuştur. Bu ülkü, Türk milletinin birlik ve beraberlik içinde hareket etmesini sağlamış ve tarihteki büyük hamlelerin arkasındaki motivasyonu oluşturmuştur. Sançar, bu nedenle ülkü kavramının da Türk milletinin tanımında önemli bir yer tuttuğunu ifade eder.Vatan unsuru da Türk milleti için hayati bir öneme sahiptir. Türklerin iki anayurdu olmuştur: Doğu Türkeli ve Türkiye. Bu iki anavatan, Türk milletinin tarihî süreçteki varlığını sürdürebilmesi için hayati bir öneme sahiptir. Bugün Türkiye, Türk milletinin yegâne vatanı olarak varlığını sürdürmektedir, ancak Doğu Türkeli gibi diğer anayurtlar da tarihsel olarak Türk milletinin bir parçasıdır. Sançar, bu nedenle vatan unsurunun Türk milletinin tanımında önemli bir yer tutması gerektiğini belirtir.Tarih de Türk milleti için vazgeçilmez bir unsurdur. Türk milletinin tarihi, binlerce yıllık bir süreç içinde şekillenmiş ve bu süreçte milletin kimliği ve kültürü olgunlaşmıştır. Türk milleti, tarih boyunca aynı soydan gelen insanların oluşturduğu bir topluluk olarak varlığını sürdürmüştür. Sançar, Türk milletinin tarihinin, milletin tanımında önemli bir unsur olarak yer alması gerektiğini vurgular.Din unsuru da Türk milleti için önemli bir bileşendir. Türk milletinin büyük çoğunluğu İslam dinine mensuptur ve bu din, Türklerin tarih boyunca benimsedikleri ve yaşattıkları bir inanç sistemi olmuştur. İslam dini, Türk milletinin kültürel ve toplumsal yapısında derin izler bırakmış ve Türk kimliğinin bir parçası haline gelmiştir. Sançar, bu nedenle din unsurunun da Türk milletinin tanımında yer alması gerektiğini ifade eder.Tüm bu unsurların birleşimi, Sançar’a göre, Türk milletinin en doğru ve kapsamlı tanımını oluşturur. Sançar, bu tanımı şu şekilde özetler: "Türk milleti; soy, dil, kültür, ülkü, vatan, tarih ve din unsuru ve birliği ile birbirine bağlı bir cemiyettir." Bu tanım, Türk milletinin tarihsel, kültürel ve toplumsal gerçeklerini en iyi şekilde yansıtan, bilimsel temellere dayalı bir tanımdır.Nejdet Sançar, Türk milletinin tanımını yaparken, Türk milletinin özgün yapısını ve tarihî süreçlerini göz önünde bulundurarak, diğer milletlerin tanımlarıyla kıyaslamalar yapmanın yanıltıcı olacağını savunur. Ona göre, Türk milleti, kendi özellikleri ve unsurlarıyla tanımlanmalı ve bu tanım, Türk milletinin gerçek kimliğini yansıtmalıdır.Nejdet Sançar, Türk milliyetçiliği ve komünizmle mücadele konularında önemli çalışmalar yapmış bir isimdir. İstanbul’da 1910 yılında doğan Sançar, İstanbul Erkek Lisesi ve İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunudur. Edebiyat öğretmenliği yapmış, ancak 1944 yılında "Turancılık" suçlamasıyla meslekten uzaklaştırılmıştır. 1950’de mesleğine geri dönen Sançar, meslek hayatının büyük bir kısmını çeşitli liselerde ve Ankara Polis Koleji'nde öğretmenlik yaparak geçirmiştir.1950’lerde yazılarına yeniden hız veren Sançar, "Türklük Sevgisi" ve "Komünist Nedir?" gibi eserleriyle tanınmıştır. Yazıları Ötüken ve benzeri dergilerde yayımlanmış, yazılarında ağırlıklı olarak Türk milliyetçiliği ve komünizmle mücadele konularına değinmiştir. 1975 yılında vefat eden Sançar’ın mezarı, Karacaahmet Mezarlığı’nda bulunmaktadır.Sançar’ın eserleri arasında "Tarihte Türk-İtalyan Savaşları", "Hasan Âli ile Hesaplaşma", "Irkımızın Kahramanları", ve "Nazım Hikmet Masalı" gibi önemli kitaplar yer almaktadır. Onun Türk milliyetçiliği üzerine geliştirdiği düşünceler, Türk milletinin tanımı konusunda bugün de önemli bir referans olarak kabul edilmektedir.Haber-Yorum: GarabeyKaynaklar:
- Devlet Gazetesi, 23.02.1976
- Arslan Tekin, "Edebiyatımızda İsimler ve Terimler" (2. basım, 1999)
- İhsan Işık, "Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi" (2. basım, 2009)